TRANSZFORMÁTORPINCÉK TELJESKÖRŰ SZIGETELÉSE

 

Az ELMŰ Rt. és az ÉMÁSZ Rt. ellátási területein több mint 3000 pinceállomás üzemel, melyek kb. fele idősebb 25 évnél. A föld alatti vízerek elzáródása miatt sok esetben feltör a talajvíz, ami környezetvédelmi, műszaki és gazdasági szempontból egyaránt hátrányos, káros.

 

A problémára a Domo-Bau Kft. kifejlesztett egy megoldást, melyet  1997-ben az ELMŰ Rt. újításként hasznosításra elfogadott.

 

A rendszer lényege, hogy a pincehelyiséget a Ferrari Seaman XR-5 víz és olajellenálló geomembránnal körben leszigeteljük (az aljzatot és az oldalfalakat is), valamint a kábel ki- és bevezetéseket a BST moduláris szigetelőrendszerrel tömítjük víz- és gázzáróan. Ezzel az esetlegesen a trafóból kifolyó olaj nem juthat a talajvízbe, a pinceállomás pedig védett a vízbetöréstől.

A megoldással ki lehet váltani transzformátorállomások átköltöztetését a régi, vizes helyiségekből újonnan bérelt vagy megvett pincékbe.

A heves esőzések vagy áradás során az utcáról is befolyhat víz a pincébe a fedélnyíláson keresztül. Ez megakadályozható a Quick Damm gyorsgát elemekkel, melyek percek alatt felállíthatók és homokkal feltöltve elzárhatják a víz útját.

 

 

A rendszert alkotó termékek és alkalmazásuk:

ˇ        Ferrari Seaman XR-5-ös ponyva. Ez az anyag sav, víz, olaj, lúg, hő és UV álló, így biztosított a hosszú élettartama, minimum 50 évig megoldja a vízszigetelés problémáját. A ponyva elasztikus és nem repedezik, így könnyen felhasználható. Felfogja a berendezésekből kifolyó/kicsöpögő olajt és megakadályozza a talajvíz feltörését.

ˇ        BST kábelátvezetési rendszer. A kábelek ki- és bevezetése könnyen tömíthető ezzel a megoldással víz és gázzáróan, utólagos bővítésre vagy karbantartásra is alkalmas. A rendszer továbbá megakadályozza a tűz továbbterjedését az átvezetéseknél.

ˇ        Quick Damm gyorsgát. A percek alatt felállítható mobil gátrendszerrel kivédhető, hogy egy heves esőzés vagy egy áradás felülről, a fedélnyíláson keresztül eláztassa a pinceállomást.

 

A Domo-Bau rendszer mind a  környezetvédelmi, mind a műszaki (és ezáltal gazdasági) problémákra megoldást jelent.

Kiépítése egyszerű és gazdaságos, csupán néhány műveletből áll:

  1. Az aljzatbeton feltörése és elszállítása.
  2. A szigetelést tartó falréteg elkészítése.
  3. A Ferrari Seaman XR-5 trafóolaj-ellenálló, előre konfekcionált geomembrán behelyezése.
  4. Víznyomás elleni betonréteg elkészítése (U vasak és betonvasak beépítésével).
  5. Kábelek be- és kivezetésének BST keretekkel és modulokkal történő tömítése.
  6. A gyorsgát elemeit csak szükség esetén kell felállítani.